Gids voor het kopen van een gebruikte auto

Een tweedehands auto kopen kan een geweldige manier zijn om een koopje te doen – ontdek hoe u de valkuilen kunt vermijden en een goede deal kunt krijgen

Of u nu bij een geregistreerde dealer of een particuliere verkoper koopt, er zijn verschillende voorzorgsmaatregelen die u moet nemen bij het kopen van een gebruikte auto.

Onze gids onthult de beste tips voor het kopen van een gebruikte auto en zorgt ervoor dat u weet wat u krijgt en welke prijs u ervoor moet betalen.

De sleutel tot het vinden van de best gebruikte auto’s is om uw onderzoek te doen en de onderstaande stappen te nemen, inclusief een controle van de voertuiggeschiedenis.

Waar moet u op letten bij het kopen van een gebruikte auto?

Lees onze 5-punts checklist om te zien waar u op moet letten bij het kopen van een gebruikte auto.

1. Controle van de voertuiggeschiedenis

Een controle van de autogeschiedenis is van vitaal belang bij het kopen van een gebruikte auto. U kunt het gebruiken om erachter te komen of het uitstaande autofinanciering heeft, is geregistreerd als gestolen of eerder is afgeschreven.

Er zijn veel bedrijven die geschiedeniscontroles aanbieden voor verschillende kosten, maar niet iedereen biedt alle informatie die u nodig hebt. Veel van de goedkopere cheques voor gebruikte auto’s laten niet zien of de auto is onderworpen aan een logboekleningovereenkomst. Een enkele autocontrole met HPI, het voertuighistoriebedrijf, kost ongeveer £ 20 en is de meest uitgebreide cheque die er is.

Als Nederlander kunt u online bij Kentekencheck.nu alle informatie krijgen over het schadeverleden van een auto. Het is ook nog geheel gratis.

Uw nieuwe auto alleen meenemen naar huis om later te ontdekken dat het voertuig als gestolen is geregistreerd en dus voor onderzoek moet worden meegenomen, is een vervelende ervaring voor elke nieuwe voertuigeigenaar om door te gaan. Als u een auto koopt die onder een logboekleningovereenkomst valt, zult u merken dat u de auto helemaal niet bezit en dat u zelfs aansprakelijk kunt worden gesteld voor de schuld van de vorige eigenaar.

Uw aankoop is waarschijnlijk niet beschermd, dus er is geen wettelijke verplichting om uw geld aan u te retourneren. De enige uitzondering is als de aankoop op een creditcard is gedaan, maar niet veel gebruikte autodealers accepteren creditcards.

Een cheque voor gebruikte auto’s is zeker de relatief kleine vergoeding waard. Als u ervoor kiest om er geen te krijgen, moet u de mogelijke kosten afwegen van scenario’s waarbij de auto problemen heeft die u niet had verwacht.

2. Waarde van het voertuig

Om te voorkomen dat u te veel in rekening wordt gebracht, kunt u de marktwaarde van de auto waar u naar kijkt, bekijken door prijsgidsen te raadplegen en vergelijkbare gebruikte auto’s te vergelijken die online en in autobladen te koop zijn.

De autodealer of de tweedehands verkoper kan ook proberen om onvolkomenheden of iets dat iets mis lijkt te suggereren met de auto te verminderen, dus doe uw onderzoek, controleer de geschiedenis van de auto en krijg een goed beeld van de auto (zie volgende punt).

3. Krijg een goed beeld

Regel auto-bezichtigingen voor de dag en indien mogelijk bij de verkoper thuis. Probeer niet te gaan als het donker is of regent, omdat dit defecten, zoals deuken en krassen, kan verbergen.

Controleer onder de auto en onder de motorkap op roest en tekenen dat de auto een ongeluk heeft gehad.

4. Test de verkoper

Zorg ervoor dat de verkoper het voertuig en zijn functies goed kent door te vragen om de servicegeschiedenis en eerdere APK-certificaten te bekijken – als ze niet veel weten over de auto en zijn geschiedenis, kan dit een teken zijn dat de auto is gestolen.

Als u twijfelt, vraag dan een voertuighistorie om te voorkomen dat u later een kostbaar proces doorloopt.

5. Zie het registratiedocument

Vraag de verkoper om u het V5C-registratiedocument van de auto te tonen, dat details geeft van de geregistreerde houder en alle vorige houders.

Het Driver and Vehicle Licensing Agency (DVLA) is vanaf eind 2010 begonnen met het uitgeven van nieuwe V5C’s met rode look en er mogen geen legitieme blauwe V5C-documenten meer in omloop zijn.